Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Baggrund

                                

Borde foran udskolingshuset

 

Et forslag om fremtidens udskoling i Gentofte Kommune er blevet vedtaget i Kommunalbestyrelsen i oktober 2018.

Fremtidens udskoling skal fra august 2019 have øget fokus på elevernes motivation og digitale kompetencer, således at eleverne har det høje faglige niveau, der kendetegner udskolingen, og at de med en række fremtidsrettede og digitale kompetencer er rustede til den fremtid, der møder dem.

Motivered elever og dna streng

 

Gentofte Kommune skal arbejde med et særlig udskolings-DNA, som rummer overskrifterne

Originalitet i fællesskaber

Mål: At elever i udskolingen færdes i trygge og anerkendende fællesskaber med plads til originalitet, og hvor eleven kan udvikle kompetencer samt et bæredygtigt, dannelsesmæssigt ståsted, som ruster eleven til at indgå i små og store fællesskaber og have lokalt og globalt udsyn.

Fejle for at mestre

Mål: At elever i udskolingen lærer at mestre - også ved at fejle, at de kender deres udviklingspotentialer og vækstpunkter og opøver kompetencer i at tilgå en opgave nysgerrigt og vedholdende. At eleven altid kan få sparring fra en lærer, mentor eller buddy.

Udforske og skabe

Mål: At elever i udskolingen mestrer at arbejde innovativt, udforskende og skabende med virkelighedsnære problemstillinger, og derved oplever handlekraft samt opøver tværfaglige og fremtidsrettede kompetencer og får kendskab til forskellige fremtidsmuligheder.    

Skolerne skal i højere grad end tidligere samarbejde med hinanden og omverden for at udmønte DNA’et, og der arbejdes på fælles teknologiske og faglige faciliteter i et projekthus, der kan understøtte arbejdet.

Eleverne er med 

Forslaget er blevet til bl.a. på baggrund af samtaler med elever. Fælles for elevernes udsagn er ønsket om mere kreativitet, mere variation og flere valgmuligheder i udskolingsårene, men også et ønske om mere virkelighed og kendskab til den fremtid, der ligger foran dem.

Det er også blevet tydeligt, at tryghed er vigtig, men at tryghed opleves forskelligt. Nogle oplever tryghed i det nære og kendte, mens andre oplever tryghed i tværgående interessefællesskaber, som eksempelvis de femårige udskolings- og gymnasieforløb. Eleverne giver også udtryk for stort præstationspres.

Elevernes stemme og input fra øvrige involveringsmøder med skoleledelser, -bestyrelser, udskolingslærere og andre interessenter er bearbejdet i Opgaveudvalget for En ny udskoling – MIT Campus Gentofte, og danner baggrund for det netop vedtagne forslag.

Udskolingshuset drives af lærere fra kommunens mange skoler og kommunale konsulenter

MEDARBEJDERE:'

""

Amanda Lundberg Kelly    
Leder

""

Anders Westermann    
Skovshoved Skole    
Torsdag & fredag (24/25)

""

Charlotte Rørbøl    
Mukegårdsskolen    
Onsdag & fredag (24/25)

""

Christian Bamberg    
Maglegårdsskole    
Tirsdag (24/25)

 

 

 

 

 

Elliot Peter Torres     
Skovgårdsskolen    
Mandag (24/25)

""

Emil Hamann Mortensen    
Gentofte Skole    
Tirsdag (24/25)

""

Emma Malene Rix Tversted    
Udviklingskonsulent

""

Ida Bryde Nielsen (Barsel)    
Skovgårdsskolen    
Mandag (24/25)

""

Jesper Nielsen    
Hellerup Skole    
Fredag (24/25)

""

Karen Marie Rich F. Madsen    
Tranegårsskolen    
Mandag (24/25)

 

""

Mathias Zangenberg    
Tjørnegårdsskolen    
Onsdag, Torsdag (24/25)

 

""

Morten Bisgaard Larsen    
Dyssegårdsskolen    
Mandag (24/25)

 

 

 

 

 

Nikolaj Nyaa Mørk Stille     
Bakkegårdsskolen    
Onsdag (24/25)

""

Rikke Cecilie Walberg Andersen    
Ordrup Skole    
Torsdag, Fredag (24/25)